Hver anden dansker deler feriebilleder på sociale medier

www.expedia.es

Sommeren er ved at være slut, og tilbage er kun minderne efter en dejlig ferie. Når ferieminderne skal foreviges, er det i stigende grad de sociale medier, vi bruger som base. Over halvdelen af danskerne poster nemlig i stor stil billeder fra ferien, viser en ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for Expedia.dk. Vi poster primært for at gemme vores ferieminder, men samtidig kan vi godt lide at vise andre, hvad vi laver, og gøre dem lidt misundelige.

Vi danskere er vilde med at benytte sociale medier som vores eget private fotoalbum, når vi er på ferie. Det viser en ny undersøgelse fra Expedia.dk, hvor 1.005 danskere i forskellige aldersgrupper er blevet interviewet om deres brug af sociale medier i forbindelse med deres ferie. Undersøgelsen, der også er gennemført i Sverige og Norge, viser, at 57 pct. af de adspurgte danskere har delt deres rejseoplevelser på sociale medier.

En af hovedårsagerne til, at vi poster på sociale medier, er, at vi ønsker at gemme vores minder. 37 pct. af danskerne svarer nemlig, at de anser det som en nem måde at gemme sine ferieminder på. Men undersøgelsen viser også, at det ikke kun handler om den personlige oplevelse, men også om andres oplevelse af os. Således svarede 33 pct., at de godt kan lide, at andre ved, hvad de laver, og 11 pct. indrømmer, at de gerne vil gøre andre lidt misundelige.

”Vi kan se, at både danskerne og nordmændene primært poster deres feriebilleder af praktiske årsager. De kan lide at have deres ferieminder lige ved hånden, på den måde er det også lidt lettere at forlænge feriefølelsen efter en dejlig rejse. Helt anderledes ser det ud hos svenskerne, der er de mest hjælpsomme i Norden. Undersøgelsen viser nemlig, at hele 45 pct. hovedsageligt deler deres feriebilleder for at give tips og inspirere andre”, siger Susanne Svensson, nordisk ansvarlig for Expedia.

Kvinder deler mere end mænd
Der er dog en vis kønsforskel i, hvem der helst deler ferieminderne. Kvinderne er generelt mere aktive på sociale medier, end mændene er, og det gælder også, når det kommer til at dele ferieminderne. I undersøgelsen svarede hele 62 pct. af de danske kvinder, at de havde delt ferieminder på sociale medier, hvorimod det kun var tilfældet hos 49 pct. af mændene.

Og hvad der nok er mindre overraskende, så er det den yngre målgruppe, der er mest ivrige efter at dele deres rejseoplevelser på sociale medier, hvorefter interessen ligeså stille falder med alderen. 77 pct. af de adspurgte 18-29 årige svarede ja til at have delt ferieminder på sociale medier, og 57 pct. af de 30-39 årige svarede ja.

Dos and don’ts med feriebilleder
På baggrund af undersøgelsen har Expedia.dk sammenfattet nogle tips til, hvad dine venner gerne vil se, og hvad de ikke vil se fra din ferie:


Hvis du gerne vil have likes, skal du poste billeder med:

1.       Sjove øjeblikke (57 pct.)

2.       Nogen, der laver en usædvanlig aktivitet eller besøger et utraditionelt sted (43 pct.)

3.       Sjove eller unikke facts (41 pct.)


Dine venner gider derimod ikke se billeder af:

1.       Hotelværelser (24 pct.)

2.       Det klassiske ”jeg-foregiver-lige-at-støtte-et-kæmpe-objekt-der-er-langt-væk”-billede (13 pct.)

3.       Ansigter, ikke steder (13 pct.)


På baggrund af undersøgelsen har Expedia lanceret en kampagne for at hjælpe folk med at dele deres sjove eller inspirerende fakta. Se dem her: https://www.facebook.com/expedia.dk/app_133394036868752.

 

For mere information kontakt venligst:
Expedias danske pressekontor ved Anna Baumeister på tlf. +45 42 44 38 46 eller mail: ab@primetime.dk

Besøg www.facebook.com/expedia.dkfor flere rejsetips.

Om Expedia
Expedia.dk er en del af Expedia Group, verdens førende onlinebaserede rejsevirksomhed med adgang til 205.000hoteller over hele verden, mere end 300 flyselskaber samt et bredt udvalg af biludlejningsfirmaer og aktiviteter. Ved at kombinere valgmuligheder med avancerede søgeværktøjer hjælper Expedia.dk rejsende med at finde og sammensætte den rejse, der passer bedst til deres individuelle behov. Ved at lave personlige pakkerejser, hvor fly og hotel blev booket sammen, sparede vores kunder sidste år mere end 1.000 kr. pr. booking (baseret på gennemsnitsprisen på en booking af en pakkerejse med fly + hotel).

Virksomheden fokuserer på mere værdi for brugerne for både fritids- og forretningsrejsende og assisterer rejseleverandører med merefterspørgsel og direkte bookinger. Via Expedia Media Solutions får annoncører mulighed for at nå et meget bredt publikum af rejseforbrugere. Expedia administrerer desuden bookinger for nogle af verdens førende flyselskaber og hoteller, for adskillige anerkendte brands, de mest besøgte hjemmesider og for tusindvis af aktive rejsepartnere via Expedia® Affiliate Network.

Expedia, Expedia.dk og Expedias fly-logo er varemærker eller registrerede varemærker tilhørende Expedia Inc. i EU og visse andre jurisdiktioner. Alle andre varemærker tilhører deres respektive ejere. ©2013 Expedia, Inc.

Få adgang til vores database:
Som verdens største online rejsebureau med tusindvis af solgte rejser dagligt har vi adgang til en af de mest omfattende og detaljerede databaser i verden med oplysninger om forbrugeres rejseadfærd. Hvis du som journalist eller medier vil have specifik viden om et emne, som du er ved at skrive om, så tøv ikke med at kontakte os.

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er foretaget af analysefirmaet Epinion for Expedia og omfatter interview med 3.020 skandinaver. Undersøgelsen er afsluttet i juli 2013. Blandt de adspurgte var 1.006 svenskere, 1.009 nordmænd og 1.005 danskere. Alle respondenter er over 18 år og udgør et landsdækkende repræsentativt udsnit af befolkningen i hvert land.